Inspirovat se je dobré, kopírovat nepřípustné. Je to nejen v rozporu se zákony, ale především s dobrými mravy, stejně jako distribuce plagiátů. Když jste lídrem v inovacích, jako USSPA, znáte důvěrně obojí. To první potěší, to druhé (a třetí) rozčílí. Soud, který český výrobce s dovozci kopií v létě vyhrál, je velkou satisfakcí a inspirací sám o sobě.
Novou generaci privátních vířivek uvedla USSPA na český trh před pěti lety u příležitosti svého dvacátého výročí založení. Na komplexním projektu zúročujícím mimořádné know-how a zkušenosti pracovaly týmy napříč celou firmou více než tři roky, a to od designu po vývoj nových technologií. Ke spolupráci byla tehdy přizvána také externí renomovaná studia a vývojáři. Jádrem celého projektu byl nový design, který vytvořil MgA. Filip Streit ze studia Divan Design společně s interním designérem ak. soch. Petrem Slaninou, tvůrcem původní generace spa. Měl to být pro firmu přerod a skutečně se jím stal. Nástup novinek a aktivity s tím spojené firmu doslova katapultovaly. Už tou dobou se vedení USSPA rozhodlo s ohledem na předchozí zkušenosti ochránit základní rysy a klíčové nosné znaky tvořící specifické tvarosloví designu řady privat_spa. Výsledkem byly mimo jiné 4 průmyslové vzory společenství.
Unikátní design modelů privátních spa byl na svou dobu a stále je velice odvážný. Přinesl do oboru vířivek, který je značně uzavřený sám do sebe, aktuální trendy průmyslového designu. „Zariskovali jsme a vyrazili jsme proti proudu - vytvořili jsme spa čistých, přímých linií, zatímco v celém oboru převládaly oblé tvary a komplikované dispozice, a udali jsme nový směr,“ vysvětluje Kateřina Kadlecová, která společně s manželem rodinnou firmu vede a je si dobře vědoma rizika, které před lety podstoupili. Odvaha nakonec přinesla ocenění. Kromě obchodních úspěchů se dostavilo také formální uznání výjimečnosti nového designu a funkčního řešení. Pilotní model řady LyraiN uspěl v mezinárodních soutěžích a získal nejprestižnější světová ocenění za design – německý Red Dot a americký Good Design Award.
Pouhý rok po uvedení nové generace spa na zahraniční trhy se do Dobrouče přes jednoho z dealerů dostaly fotografie rozpracovaných nových forem vířivek výrobce v Číně, založených jednoznačně na chráněném designu a konceptu. V listopadu pak tento výrobce vystavoval na evropské oborové výstavě Piscine v Lyonu tři modely své nové řady jasně kopírující design modelů z produkce USSPA a hned následující jaro se objevili první prodejci těchto kopií v ČR, na Slovensku a v dalších evropských zemích.
„Nejprve jsme na porušování našich práv upozorňovali dovozce skrze našeho patentového zástupce a vyzývali jsme je ke stažení kopií z trhu. Vzhledem k jejich přístupu jsme se nakonec spojili s naším právníkem Mgr. Bořivojem Líbalem z kanceláře Noerr a postupovali právní cestou. Celý proces až do vítězného soudu trval rok a půl,“ vzpomíná Jan Kadlec, výkonný ředitel společnosti, a objasňuje přístup firmy k ochraně svých práv. „Za roky našeho vývoje nás nejrůznější formy průmyslové ochrany stály v řádech milionů korun. Už proto jsme vše tentokrát nechali dospět až k soudu. Chtěli jsme si ověřit vymahatelnost, tedy zda je možné se svých průmyslových práv skutečně dovolat a má proto cenu investovat další peníze do jejich ochrany. Jsme upřímně rádi, že soud nám dal za pravdu a naše práva plně potvrdil.“
Soud měl za jednoznačně prokázané nejen to, že dovozce propagoval a nabízel k prodeji napodobeniny výrobků USSPA, ale i to, že se vůči USSPA dopustil nekalosoutěžního jednání, jak doplňuje Bořivoj Líbal, spoluřídící partner mezinárodní advokátní kanceláře Noerr:
„Od samého počátku jsme se snažili dohodnout smírně, a to na naléhání a při vynaložení nemalých nákladů našeho klienta, dokonce po dobu několika měsíců. Vzhledem k tomu, že dovozce a distributor napodobenin nehodlal přistoupit na pro klienta principiální uznaní toho, že se dopustil porušení práv k průmyslovému vlastnictví klienta, byli jsme nuceni setrvat na naší žalobě. Díky rozsudku máme teď postaveno na jisto, že společnost, která nechtěla uznat porušování práv z duševního vlastnictví, se dopouštěla nekalosoutěžního jednání a je povinna se ho zdržet.“ Advokátní kancelář Noerr tak pomohla určit precedens nejen v oboru vířivek, ale i ochraně průmyslových práv jako takových.
Vítězný výsledek má ovšem v současné době širší přesah. „V první řadě nám šlo o to prokázat platnost a uplatnitelnost základních morálních hodnot a přispět tak k narovnání poměrů na trhu. Krást se prostě nemá! Věříme, že každý subjekt má možnost se prosadit, ale nesmí to být na úkor jiného a parazitováním na tom, kdo si už svou cestu nesnadno prošlapal,“ dodává Kateřina Kadlecová s tím, že vítězství u soudu se ukázalo být navíc povzbuzením pro všechny firmy a jednotlivce, kteří svým vývojem v oblasti designu usilují o originální, esteticky i funkčně lepší produkty, kteří se nebojí vystoupit ze zažitých konvencí a všeobecného vkusu, mají sílu ukázat nový směr a odlišit se.
Rozhodnutí soudu je mimořádnou událostí v oblasti ochrany průmyslových práv a hlavně dalším krokem v dlouhodobém snažení tradičního českého výrobce USSPA o kultivaci standardů v oboru spa a na trhu obecně. Je to rovněž dobrá zpráva pro celou společnost a celospolečenské hodnoty.